Kwestie van perceptie?
Mensen gaan graag online aan de slag met hun gezondheid, lees je steeds vaker. Ook ouderen zijn in grote getalen online te vinden. Ze volgen iPadtrainingen, zijn nieuwsgierig en willen meepraten over innovaties.
Toch hoor je nog vaak ‘oudjes kunnen niet met een computer omgaan” . zorgmedewerkers hoor je vaak zeggen: “Je hoeft bij onze cliënten niet aan te komen met beeldbellen of (thuis)technologie”. Hoe komt het dat dit misverstand telkens weer oppiept? Hoezo zouden senioren (zo noemen we trouwens mensen vanaf 55 al!) niet online zijn? Hoezo zouden ze niets moeten hebben van slimme technologische oplossingen voor thuis.
Waar is die aanname op gestoeld? Op de eigen angst voor slimme hulpmiddelen met een stekker? Of op een achterhaald beeld over ouderen, zieken en gehandicapten. Op beiden denk ik, kwestie van perceptie.
Hoop
Dat geeft hoop want het mooie van perceptie is dat je ‘er’ ook anders over kunt gaan nadenken. Dat doe je door
- te bedenken wat termen als oud, senior, bingo, zorg, veilig, rustig, gezellig, vertrouwd, zorg enzovoort met jou doen;
- je dan voor te stellen (ook al ben je pas 30) hoe het voelt om te worden weggezet als iemand waarin je je totaal niet herkent:
Als een langzaam, traag wordend mens. Een persoon die aan zijn stoel gekluisterd zit en geen interesses meer heeft in nieuwigheden. Iemand die enkel suffe spelletjes speelt en verondersteld wordt last te hebben of krijgen van allerlei lichamelijke kwalen tot …de dood er op volgt.
Handig
Zou jij je aangesproken voelen? Of, zeg je ” ik voel me nog steeds eh..20 plus.” Waarna je gewoon lekker thuis achter je pc, laptop of tablet een beetje gaat zitten skypen of chatten met vrienden of kennissen. Of online een vakantie boekt, nieuwe winterkleren shopt, het laatste nieuws kijkt.
En als je op ’t web leest dat sensoren thuis het licht automatisch aan of uit doen, of dat die nieuwe baby-videofoonapp zowel gebruikt kan worden voor de zorg om een baby, als voor een zieke kleuter, jongere, puber of volwassene, dan denk je toch ‘Hee, dat is makkelijk en handig!’
Reclame
En ….denk je niet dat je zwijmelt bij die reclame over een nieuwe toffe, chique en waterdichte gadget? Een horloge volgebouwd met valdetectie sensoren en een spreek-luisterverbinding zodat je – in geval van nood- met bijvoorbeeld je partner (nee geen mantelzorger) kunt praten. Zeg nou zelf, dat maakt zo’n ‘zorghorloge’ toch ineens een stuk aantrekkelijker!
Perceptie
Niets is wat het lijkt. Het ligt er maar aan hoe het gebracht wordt: saai en voorspelbaar of verrassend en aantrekkelijk. Een kwestie van marketing en de juiste woorden dus. Want behalve dat patiënten, cliënten, ouderen graag online van alles willen regelen, willen ze het ook zelf in de hand hebben. En dat …dat begint bij aanschaffen en gebruiken van dingen die hen het meest aanspreken. Een kwestie van perceptie dus.
Sorry, the comment form is closed at this time.